Social Return, Participatiewet, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wat is dat nou? En wat kan en moet ik er mee? Wie heeft er een afstand tot de arbeidsmarkt en wie niet? Allemaal logische vragen waar Techniek Nederland leden mee lopen en daarom een korte samenvatting.
In Nederland zijn er ongeveer 1,2 miljoen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Allemaal mensen die om diverse redenen (langdurig) aan de zijkant van de arbeidsmarkt hebben gestaan. Om deze mensen weer te betrekken in het arbeidsproces heeft de overheid Social Return in het leven geroepen. Social Return is het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een afspraak om binnen een aanbesteding mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werkervaring te helpen. Het gaat veelal om 5% van de totale aanneemsom maar dat verschilt per opdracht.
Voorbeeld
De gemeente Volendam schrijft een aanbesteding uit voor het beheer en onderhoud van diverse locaties met daarin een social return verplichting van 5%. Installateur Smit schrijft in en wint de aanbesteding voor 1 miljoen euro. Van de 1 miljoen euro moet hij dus 50.000 euro besteden aan social return.
Installateur heeft diverse mogelijkheden om zijn social return verplichting in te vullen;
- Hij koopt de social return verplichting af en maakt 50.000 euro over aan de afdeling social return van de gemeente Volendam.
- Hij gaat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen voor een totaal van 50.000 euro.
- Hij gaat een partij inschakelen om de social return verplichting samen in te vullen.
Installateur Smit besluit om een partij in te schakelen die de social verplichting samen met hem gaat invullen en komt uit bij een sociale onderneming uit Den Haag, die gespecialiseerd is in het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De sociale onderneming gaat in overleg met Smit en ziet dat er diverse passende werkzaamheden zoals, remplaceren van de verlichting, schoonmaken van de LBK’s en ondersteunende werkzaamheden, zijn binnen de aanbesteding. De sociale onderneming maakt vervolgens een aanbieding voor de werkzaamheden van 50.000 euro. Omdat Smit de werkzaamheden begroot heeft tegen 85.000 euro gaat zij accoord met de aanbieding. De sociale onderneming zoekt 2 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uit Volendam en neemt deze in dienst om de werkzaamheden uit te voeren. De factuur voor de werkzaamheden gaat naar de social return afdeling van de gemeente Volendam en de verplichting is daarmee voldaan.
Win win win
Een prachtig voorbeeld waarin een win is voor Smit, Volendam en de medewerkers van de sociale onderneming. Met name de laatste heeft weer werkervaring en is daarom interessanter voor de arbeidsmarkt. Ook weet Smit wat hij kan verwachten bij de kwaliteit van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Vooroordelen?
In een onderzoek van Facility Management Nederland, Facilicom en GreenFox blijkt dat 80% van de ondervraagden denkt dat iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt iemand is met een ernstige lichamelijke en/of geestelijke beperking die veel begeleiding nodig heeft. In de praktijk is dat compleet anders maar dit beeld is een van de grootste uitdagingen voor het betrekken van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De doelgroep is gelukkig heel anders maar ze een gezicht geven helpt enorm zoals het filmpje van Techniek Nederland over Chai die vanuit GreenFox werkzaam is bij Strukton.
Conclusie
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is een containerbegrip waardoor het onmogelijk is om op een hoop te gooien. Sommige hebben een arbeidsbeperking maar anderen hebben gewoon botte pech gehad. Denk aan architecten tijdens de crisis of een functies die nu anders worden ingevuld.
Techniek Nederland gelooft in de innovatiekracht van de installateurs om samen met sociale ondernemingen werkzaamheden te selecteren die passen bij de kwaliteiten van deze doelgroep. Wij zien dat het al (succesvol) gebeurd en geloven dat er nog veel meer mogelijk is.