Techniek Nederland

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Acties Aanbestedingscentrum Techniek Nederland 2021

635974362-1600x900-handen-schudden
primary

Het Aanbestedingscentrum Techniek Nederland komt op voor de belangen van installatiebedrijven bij overheidsaanbestedingen. Dit doen we door ervoor te zorgen dat aanbestedingen op de juiste manier in de markt komen. Zo zetten wij onszelf in voor een verbetering van de rechtsbescherming bij aanbestedingen en zijn we betrokken bij het programma Beter Aanbesteden. Ook zijn we in gesprek over de herziening van algemene voorwaarden. Ondanks onze inzet voor een betere aanbestedingsmarkt komt het nog regelmatig voor dat er toch vragen of bezwaren zijn bij een gepubliceerde aanbesteding. In dat geval kan een lidbedrijf van Techniek Nederland contact met ons opnemen.

Wij zetten een aantal cijfers voor u op een rij met betrekking tot de aanbestedingen waarvoor het Aanbestedingscentrum is ingeschakeld in 2021.

Soort dossier

Aantal

Totaal aan aanbestedingen waarvoor het Aanbestedingscentrum is ingeschakeld in 2021

28

Vragen of ondersteuning richting lidbedrijf

14

Aanbestedingsdossiers waarbij we contact hebben opgenomen met de aanbestedende dienst

14

Aanbestedingen waarbij dit geheel of gedeeltelijk tot een aanpassing heeft geleid

12

In de helft van bovenstaande dossiers was het nodig om contact op te nemen met de aanbestedende dienst. Dit was in 85 procent van de gevallen effectief.

De onderwerpen waarover het meeste contact is opgenomen zijn ook in beeld gebracht. Dit is de top drie:

  1. Aansprakelijkheid
  2. Gebrek aan informatie
  3. Contractvoorwaarden/technische eisen

Vaak is onduidelijk in hoeverre het lidbedrijf aansprakelijk is en wat de maximale hoogte van de schadevergoedingsverplichting is. Als dit ongelimiteerd is of wanneer dit onvoldoende gelimiteerd is, dan is dit voor lidbedrijven onacceptabel. Door hier tijdig vragen over te stellen en goed uit te leggen richting de aanbestedende dienst waarom bepaalde risico’s niet door bedrijven genomen kunnen worden komt er regelmatig bereidheid voor een aanpassing.

In 2022 kunt u ook weer terecht bij ons voor als u vragen of bezwaren heeft bij een aanbesteding. Kijk op deze webpagina van het Aanbestedingscentrum voor contactpersonen en contactformulier.

Heeft u ideeën voor een structurele verbetering van de aanbestedingsmarkt of wilt u zich hier voor inzetten, neem contact op met Marissa Willemse.